Social Icons

Thursday, April 24, 2014

Cerpen | Can't Take My Heart Off Of You .:|[sneak-peek]|:.



SEMESTER baru sudah bermula. Hari ini merupakan hari ketiga bermulanya pengajian. Hidayu Aishah dan rakan baiknya sejak semester pertama pengajian Ijazah Sarjana Muda, Husna Asyikin, berjalan laju menuju ke dewan kuliah. Mereka sebetulnya sudah terlewat sepuluh minit. Kelas di dewan kuliah kali ini adalah kelas Ekonomi yang memang diwajibkan bagi semua pelajar untuk mengambilnya. Walaupun mereka sepatutnya mengambil subjek ini pada semester yang lepas tetapi mereka memilih untuk menangguhkannya dan mengambilnya pada semester kali ini. Bagi kelas Ekonomi ini, mereka akan bergabung dengan kumpulan lain walaupun dari jurusan yang sama. Oleh yang demikian, mereka akan cuba sedaya upaya untuk tidak lewat ke kelas kerana malu menjadi muka lewat sampai ke kelas apabila ada kelas gabungan seperti ini. Antara sebab yang lain, mereka perlu hadir awal untuk mendapatkan tempat duduk yang strategik.
            Hidayu Aishah dan Husna Asyikin membuka pintu Dewan Kuliah 3 dengan debaran akibat jantung mereka yang berkerja lebih masa. Apabila melihat bahagian tempat duduk pensyarah yang masih kosong, mereka melepaskan nafas lega dan mengambil tempat duduk. Seperti biasa minggu pertama bermulanya semester baru ada sahaja pelajar yang tidak hadir ke kelas. Para pelajar yang hadir pula rata-rata masih lagi bertukar-tukar cerita mengenai aktiviti masa cuti mereka. Semua pelajar senyap apabila pintu Dewan Kuliah 3 tersebut dikuak dari luar dan muncul seseorang yang kelihatan seperti pensyarah.
            “Assalaamu`alaikum class. My name is Qasrina Ahmad, you can call me Madam Rin. I’ll be teaching you Economics, of course, since this is Economics class not cosmetics class.” Puan Qasrina Ahmad bersuara sambil tersenyum mesra. Para pelajar sudah tersengih dengan kata-katanya. Mereka sudah mula terbuka hati untuk belajar subjek Ekonomi ini jika pensyarahnya seorang yang ‘sporting’.
            “I know that this class consists of three groups right? May I know who will be your class rep?” Puan Qasrina sudah mula bertanya akan siapa yang bakal menjadi wakil kelas mereka.
            Kedengaran beberapa suara-suara sumbang menyebut nama satu sama lain. Rata-rata tidak mahu menjadi wakil kelas kerana wakil kelas akan dipertanggungjawabkan untuk menyampaikan segala maklumat dari pensyarah kepada semua rakan sekelas. Memandangkan kelas Ekomoni ini menggabungkan tiga kumpulan pasti lebih mencabar tanggungjawab wakil kelas. Namun, di era teknologi serba-serbi canggih seperti kini selalunya media sosial akan dimanfaatkan untuk menyampaikan maklumat dengan lebih pantas.
            “Oh, come on class! I don’t like random names like that. Be active and progressive, please. Any volunteer, maybe?” Puan Qasrina bersuara lagi setelah masih tiada kata putus untuk menjadi wakil kelas.
            Seorang pelajar mengangkat tangannya, “Madam Rin, I can be the class rep.”


            “Great! Two extra marks for your carry marks later on, young man. What’s your name and group?”
            “Adenan Faiz. You can call me Aden, madam. Group B.” ujar pelajar tersebut bersama sengihan lebar apabila dia mendapat tahu bahawa dia bakal mendapat dua markah tambahan. Puan Qasrina menanda nama Adenan Faiz pada senarai nama yang ada padanya.
            “OK, who will be the assistant class rep?”
            Ramai pelajar mengangkat tangan untuk menjadi pembantu wakil kelas secara sukarela. Bila ada ganjaran seperti markah tambahan mahu pula mereka menawarkan diri secara sukarela.
            “Hmm, now that you know the class rep and assistant class rep will get two extra marks, you want to volunteer yourselves. Hmm. Aden, how about you choose the person that will be your assistant. To be fair, choose one of the ladies from another group. I think you know your friends right?” resolusi dari Puan Qasrina yang membuatkan mata para pelajar perempuan dari Kumpulan A dan C bersinar-sinar dengan harapan.
            “Madam, I think Hidayu Aishah from Group A will be a great assist for me.”
“For you? Ehem ehem. I thought that it’s for the Economics class.” Puan Qasrina bergurau diikuti dengan ketawa para pelajarnya. Petanda awal Puan Qasrina bakal menjadi antara pensyarah kesukaan mereka. Adenan Faiz hanya tersengih sambil tangan kanan dan kirinya menunjukkan symbol ‘v’ tanda aman.
“May I know who’s this lucky young lady?” ujar Puan Qasrina yang tadinya turut tersenyum dengan kelakuan Adenan Faiz. Hidayu Aishah mengangkat tangan.
“Are you fine with this Hidayu?”
“Yes, Madam. I’m fine with this. By the way, Madam Rin, you can call me Hida.” kata Hidayu Aishah dengan wajah yang disertakan dengan senyuman. Dia sebenarnya bukanlah suka sangat menjadi penolong wakil kelas, tapi memandangkan si wakil kelas sudah memilihnya dan dia bakal dapat dua markah tambahan, dicekalkan juga hatinya.
            Kelas Ekonomi pada kali pertama ini tamat awal setelah Puan Qasrina Ahmad hanya menyentuh skop yang akan mereka pelajari serta peratusan pembahagian kerja kursus dan peperiksaan akhir. Semestinya para pelajar gembira dengan kelas pengenalan yang ringkas dan dapat pulang awal. Hidayu Aishah dan Husna Asyikin berlalu untuk keluar dari dewan kuliah. Semasa melalui anak tangga bersebelahan dengan tempat duduk Adenan Faiz, bekas pensel Hidayu Aishah terjatuh dan belum sempat untuk Hidayu Aishah mengambil bekas pensel tersebut, Adenan Faiz terlebih dahulu mengutipnya.
            “Adakah ini dinamakan cinta?” ujar Adenan Faiz sambil menghulurkan semula bekas pensel itu kepada tuannya. Hidayu Aishah dan Husna Asyikin yang memang sudah tahu perangai Adenan Faiz yang memang gila-gila sebegitu hanya ketawa kecil. Hidayu Aishah mengambil bekas penselnya itu.
            “Amboi, Aden, pick-up line ke?” ujar Husna Asyikin yang berdiri di sebelah Hidayu Aishah.
            “Aden, ini namanya bekas pensel, bukan cinta. Thanks.” ujar Hidayu Aishah pula.
            Fine! Eh, dengar macam pick-up line ke? Aku saja cuba nasib. Haha. Hida, bagi aku phone number kau. Nanti senang nak pass info. Kau dah lah group lain.” Adenan Faiz berbicara. Mereka bertukar-tukar nombor telefon lalu membawa haluan masing-masing.

Nota kaki: cerpen ini masih dalam proses pembikinan :P Stay tuned...
 

5 comments:

  1. Memula baca dah tersenyum dengan gelagat Aden & Madam Rin. Tak sabar nak baca full story.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sudi baca kak sha :) masih dalam pembikinan kak... tapi bila dah post sikit2 macam ni ada semangat sikit nak sambung... hehe

      Delete
  2. Best ! Best best ! Hahahahaha ! Love it !

    ReplyDelete

manis bicara indah tutur kata...
selamat meninggalkan jejak kasih anda...